Valitse sivu

Monet vapaa-ajan hoitokalastajat ovat olleet tietoisia, että suuri osa (200 t) Vesijärven syyskauden hoitokalastussaaliista kuljetetaan jalostettavaksi Varkauteen. Silti tarkempaa tietoa aiheesta oli pitkään kaivattu, mistä johtuen hanke järjesti aiheesta kiinnostuneille mahdollisuuden tutustua Savokala Oy:n tuotantoon. Lisäksi oli mahdollisuus keskustella yrityksen omistajan Jari Lampilan kanssa yrityksen nykytilasta ja jatkosuunnitelmista.

Savokala Oy on nuori yritys, joka on perustettu vuonna 2010. Yrityksen tuotevalikoiman voi sanoa olevan Suomen markkinoilla ainutlaatuinen, sillä yrityksen kivijalkana on kasvatettu Sampi.  Savokalan päätuote on sampifile, minkä lisäksi yrityksen tuotevalikoimaan kuuluvat suomalaiset järvikala- ja kirjolohijalosteet. Tuttua lienee sammen mäti, kaviaari, jota jalostaa esimerkiksi suomalainen Carelian Caviar.

Vaikka seurue oli hyvin kiinnostunut sammen tuotannosta, johon päästiin myös läheltä tutustumaan, ensisijaisesti seuruetta kiinnostivat järvikalat, erityisesti särki ja lahna. Savokala Oy vastaanottaa Vesijärven hoitokalastussaalista runsaita määriä syksyisin ja meillä oli mahdollisuus kuulla mitä saaliille tapahtuu tehtaalla tämän jälkeen.
Toistaiseksi hoitokalastussaalista vastaanotetaan yritykseen noin 200 tonnia vuoden aikana, mistä osa jalostetaan kalamassaksi Varkauden tehtaalla. Kalamassan valmistusta hoitokalastusaaliista pidetään usein haastavana ja taloudellisesti kannattamattomana, mikä oli helppoa uskoa kuultuamme kuinka monta erilaista laitetta ja työvaihetta vaaditaan kalamassan valmistukseen.
Toisaalta särkikalamassan valmistukseen liittyy myös mahdollisuuksia lähinnä siksi, että harva yritys pystyy tuotetta kannattavasti valmistamaan. Savokala Oy onkin toistaiseksi onnistunut siinä, mitä monet pelkäävät kokeilla, sillä kalamassan valmistus vaatii kalliit laiteinvestoinnit ja on käsityövaltaista. Järvikalamassasta on vaikeaa saada riittävää tuottajahintaa, kun markkinoilla on tarjolla edullista kirjolohimassaa, jota pääasiallisesti käytetään suurkeittiöissä sekä kuluttajatuotteissa.
Kun utelimme kalamassan ostajista, saimme tähän tietenkin epäsuoran vastauksen. Toimitusjohtajan mukaan kalamassaa on hankalaa myydä suoraan ravintoloille, minkä takia yritys tuottaa kalamassasta yhteistyössä toisen yrityksen kanssa kalamureketta, jota markkinoidaan niin yksityisen kuin julkisen sektorin suurasiakkaille.Tällä yhteistyöllä saavutetaan riittäviä tuloksia, jotta kalamassan tuotanto kannattaa.
Mielenkiinnolla jäämme odottamaan, kuinka yhteistyö Lahden alueen toimijoiden kanssa lähtee käyntiin. Hinta mietityttää, mutta toisaalta on tiedossa, että tuote kiinnostaa joitakin Lahden alueen ostajia. Kiinnostava vierailu kaikkiaan ja auttoi konkreettisemmin ymmärtämään, minkälaisten haasteiden parissa alan yritykset kamppailevat.